-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)
-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:51688 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا بيعت با امام مشروعيت دادن به حكومت اوست يا اهداف ديگري دارد؟
در باره بيعت با پيامبر اسلام(ص) بايد گفت كه به حكم ضرورت اسلام، ولايت آن حضرت بر مسلمين از سوي خداوند متعال مقرر شده بود و بر اين اساس بيعت كردن يا نكردن مردم تأثيري در مشروعيت حكومت آن حضرت نميتواند داشته باشد. لذا بيعت با پيامبر و امامان رمز و راز ديگري دارد كه بايد به جستجوي آن پرداخت و در اينجا به سه مورد اشاره ميكنيم.
الف) عضويت رسميدر جامعه اسلامي؛ همان گونه كه امروزه اگر كسي بخواهد تبعه كشوري شود و در زمره مردم آن كشور به حساب آيد، بايد از بعضي مسئولان امور آن مملكت درخواست حق تابعيت كند و با موافقت آنان، وي قانوناً در شمار مردم آن كشور در ميآيد، در آن روزگار نيز اگر كسي ميخواست عضو امت اسلاميگردد و مسلمين او را از خود بدانند، با رسول الله(ص) بيعت ميكرد و از اين راه به حلقه پيروان آن حضرت در ميآمد.
ب) پيمان وفاداري براي شركت در امري مهم؛ حضرت رسول(ص) همچون هر فرمانده لشگري ميبايست ميزان دقيق عِده و عُده خود را بداند تا بتواند بر اساس مقدار نيرويش، برنامه ريزي و تصميم گيري كند. بدين جهت، با مسلميني كه براي جنگ آمادگي كامل داشتند بيعت ميفرمود و بر پايه تعداد بيعت كنندگان طرح ميريخت و اتخاذ تصميم ميفرمود، مانند جريان بيعت رضوان در صلح حديبيّه كه قرآن به آن اشاره ميكند.
ج) احراز و اثبات مقبوليّت؛ بيعت هايي كه ائمه معصومين(ع) با پاره اي از مردم داشتند نيز به قصد مشروع ساختن حكومتهايشان نبود، بلكه براي فعليّت بخشيدن و جامه عمل پوشاندن به حكومتهايشان بود. واضح است براي آن كسي كه بتواند بر جامعه مسلمين حكومت كند بايد صاحب دو ويژگي باشد: مشروعيت و مقبوليّت. مشروعيت حكومت به حاكم حق حاكميّت ميدهد و مقبوليت آن به وي قدرت حاكميت ميبخشد. كسي كه حكومتش مشروع نيست حق ندارد بر مردم فرمان براند، اگر چه مقبول آنان باشد؛ و كسي كه حكومتش مقبول نيست قدرت ندارد كه بر آنان حكم براند، هرچند حكومتش شرعاً مجاز باشد.
پايان
معارف قرآن جلد 9
حقوق و سياست در قرآن
آيت الله مصباح يزدي




معارف قرآن ج9
آيت الله مصباح يزدي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.